Zakres działania - GMiM

  • Wnioskowanie i opiniowanie zabezpieczenia środków budżetowych na działalność gospodarki komunalnej miasta.
  • Opiniowanie propozycji wykorzystania środków budżetowych oraz zamierzeń inwestycyjnych w zakresie gospodarki miejskiej.
  • Współudział w tworzeniu polityki miasta oraz opiniowanie zamierzeń w dziedzinach:
    • miejskich dróg, ulic, mostów, placów, organizacji ruchu drogowego,
    • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych, zaopatrzenie w energię elektryczną, cieplną oraz gaz,
    • oświetlenia ulic miejskich,
    • lokalnego transportu zbiorowego,
    • zieleni miejskiej, zadrzewień, lasu komunalnego,
    • cmentarzy komunalnych,
    • ochrony bezdomnych zwierząt,
    • cieków wodnych,
    • zimowego utrzymania miasta
  • Opiniowanie planu prac remontowych i inwestycyjnych w wyżej wymienionych dziedzinach.
  • Wnioskowanie oraz opiniowanie w sprawach istniejących lub proponowanych rozwiązań komunikacyjnych na terenie miasta.
  • Analiza zagadnień oraz opiniowanie zadań w dziedzinie gospodarki energetycznej miasta na etapie tworzenia polityki gospodarczej oraz w fazie realizacyjnej.
  • Nadzór merytoryczny nad działalnością komunalnych zakładów budżetowych oraz współpraca ze spółkami handlowymi z udziałem miasta Bielska-Białej.
  • Współdziałanie w wypracowaniu zasad polityki miasta i opiniowanie spraw dotyczących:
    • pozyskiwania zasobów mieszkaniowych miasta dla zaspokojenia potrzeb rodzin o niskich dochodach, a także lokali mieszkalnych zamiennych i socjalnych,
    • gospodarowania zasobami mieszkaniowymi, między innymi kryteriów ich modernizacji i remontów,
    • nabywania i zbywania budynków oraz lokali mieszkalnych i użytkowych,
    • zasad gospodarowania w zakresie lokali użytkowych, garaży oraz terenów przyległych do budynków komunalnych,
    • zasad najmu lokali mieszkalnych, kryteriów wyboru osób, z którymi umowy powinny być zawierane w pierwszej kolejności,
    • nadzoru nad realizacją list przydziałów mieszkań,
    • ustalania wysokości czynszów regulowanych w zasobach mieszkaniowych miasta,
    • wnioskowania w sprawie pozyskiwania i uzbrajania terenów do realizacji zadań własnych miasta w zakresie mieszkalnictwa.
  • Rozpatrywanie spraw związanych z przekwalifikowaniami lokali mieszkalnych na użytkowe lub odwrotnie zależnie od strefy miasta, kondygnacji i stanu technicznego budynku.
  • Opiniowanie polityki miasta w zakresie czynszów i dzierżawy lokali oraz innych nieruchomości - na cele użytkowe.
  • Prowadzenie kontroli w sprawach:
    • zasad zawierania umów najmu oraz kupna i sprzedaży budynków i lokali,
    • prowadzenia remontów i inwestycji w zasobach lokalowych miasta.
  • Podejmowanie interwencji w przypadkach skarg mieszkańców na działalność administracji.
  • Opiniowanie planów ekonomiczno-finansowych Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej oraz polityki mieszkaniowej miasta – opiniowanie propozycji do budżetu.
  • Podjęcie współpracy i wymiany stanowisk z innymi podmiotami zajmującymi się sprawami mieszkaniowymi w mieście celem wypracowania jednolitej spójnej polityki mieszkaniowej.
  • Współpraca z właściwymi komisjami w sprawach:
    • domów dla bezdomnych,
    • wychowanków domów dziecka,
    • domów samotnej matki,
    • domów opieki dla osób starszych i niepełnosprawnych,
    • Domu Pomocy Społecznej „Hospicjum”,
    • ośrodków pomocy charytatywnej, noclegowni, itp.
  • Popieranie wszelkich form budownictwa mieszkaniowego zwłaszcza dla osób o niskich dochodach