Komisja Rewizyjna - Porządek obrad

Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Bielsku-Białej. załącznik nr 4 do statutu miasta Bielska-Białej

§ 1

  1. Komisja Rewizyjna, jako organ kontrolny Rady Miejskiej, kontroluje działalność Prezydenta, miejskich jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Miasta.
  2. Komisja składa Radzie okresowe informacje o przeprowadzonych kontrolach. Do sprawozdania dołącza się protokół z uwagami i wnioskami pokontrolnymi.
  3. Komisja Rewizyjna bada, z upoważnienia Rady, skargi dotyczące zadań lub działalności Prezydenta, kierowników miejskich jednostek organizacyjnych w sprawach nie należących do zadań zleconych administracji rządowej, we wszystkich przypadkach, w których na podstawie przepisów prawa, organem właściwym do rozpatrzenia skargi jest Rada Miejska, a skarga nie zawiera zarzutów dotyczących działalności Komisji Rewizyjnej, w związku z tym:
    1. Komisja Rewizyjna przeprowadza postępowanie wyjaśniające w sprawie, której dotyczy skarga,
    2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia wyniki postępowania wyjaśniającego i stanowisko Komisji w sprawie - na sesji Rady Miejskiej, nie później niż po upływie 3 miesięcy od dnia otrzymania skargi.
    3. na wniosek radnego - Przewodniczący Rady obowiązany jest udostępnić radnemu do wglądu dokumentację dotyczącą skargi.
  4. Komisja Rewizyjna, w terminie do 31 marca roku następnego, przedkłada Radzie Miejskiej sprawozdanie roczne z realizacji zadań, o których mowa w § 1 ust. 3.

§ 2

  1. Zakres zadań Komisji Rewizyjnej obejmuje w szczególności kontrole:
    1. wykonania uchwał Rady Miejskiej,
    2. zgodności podejmowanych przez Prezydenta decyzji i działań z przepisami prawa 
    3. i kompetencjami,
    4. realizacji spraw wynikających ze składanych przez radnych interpelacji i wniosków,
    5. gospodarki finansowej i rzeczowej Miasta,
    6. celowości, skuteczności i efektywności podejmowanych przez Prezydenta i miejskie jednostki organizacyjne działań, w tym organizowania przetargów, zakupu środków trwałych 
    7. i wyjazdów zagranicznych na koszt Miasta,
    8. nadzoru Prezydenta nad miejskimi jednostkami organizacyjnymi,
    9. nad właściwą polityką informacyjną o pracach Rady i Radnych.
  2. Poza kontrolami planowanymi Komisja może przeprowadzić kontrole z własnej inicjatywy, do których upoważnia ją Rada niniejszym Regulaminem oraz na zlecenie Rady.

§ 3

  1. Komisja pracuje na podstawie rocznego planu pracy, zatwierdzonego przez Radę.
  2. Plan pracy obejmuje swym zakresem sprawy wyszczególnione w § 2.

§ 4

Do uprawnień Komisji należy:

  1. opiniowanie wykonania budżetu i wnioskowanie w sprawie absolutorium dla Prezydenta,
    1. opiniowanie wniosku o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania Prezydenta z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium,
    2. występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
    3. opiniowanie projektów uchwał dotyczących budżetu,
    4. dostęp do kompletnych informacji dotyczący kontrolowanej jednostki, w tym gospodarki finansowej i wykonywania zadań rzeczowych,
    5. prawo wstępu na teren kontrolowanych jednostek,
  2. wgląd do ksiąg, rejestrów kartotek, sprawozdań i innej dokumentacji kontrolowanych jednostek.

§ 5

  1. Pracami Komisji kieruje Przewodniczący Komisji.
  2. Przewodniczący ustala termin, miejsce, tematykę i porządek obrad Komisji.
  3. Przewodniczący co najmniej raz w roku składa Radzie sprawozdanie z działalności Komisji.
  4. Komisja pracuje na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu Komisji lub, w zależności od potrzeb, w zespołach kontrolujących powołanych przez Komisję spośród jej członków.
  5. Pracę zespołów kontrolujących koordynują kierownicy wybrani spośród składu osobowego zespołu przez jego członków.
  6. Kierownicy zespołów kontrolujących składają na posiedzeniu Komisji sprawozdanie przeprowadzonej kontroli, przedstawiając protokół z uwagami i wnioskami. Komisja, po zapoznaniu się z przedstawionymi materiałami oraz po przyjęciu uwag i wniosków, przedstawia je Prezydentowi w formie wystąpienia i składa informację Radzie.
  7. Przewodniczący Rady udziela członkom zespołu pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz zawiadamia, poprzez Prezydenta, kierownika kontrolowanej jednostki o zakresie i terminie kontroli.

§ 6

  1. Rada Miejska wybiera Przewodniczącego Komisji.
  2. Komisja wybiera ze swego grona wiceprzewodniczącego w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Komisji.
  3. Wiceprzewodniczący w razie nieobecności Przewodniczącego Komisji (lub na jego wniosek) kieruje pracami Komisji i może na sesji składać Radzie sprawozdanie z działalności Komisji.
  4. Wyznaczony przez Przewodniczącego członek Komisji może składać Radzie sprawozdanie z prac, do których został przez Komisję upoważniony.

§ 7

W obradach Komisji mogą uczestniczyć radni nie będący członkami Komisji lub zaproszeni goście spoza Rady, ale bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 8

Wszystkie opinie, wnioski i wystąpienia będące wynikiem prac Komisji wymagają przegłosowania. Wynik głosowania musi być każdorazowo podany przy przedstawieniu stanowiska Komisji w omawianej sprawie.

§ 9

W razie uzasadnionej potrzeby Komisja może skorzystać z doraźnej pomocy radnych i innych Komisji oraz porady ekspertów i rzeczoznawców spoza Rady.

§ 10

Korespondencję zewnętrzną Komisja prowadzi za pośrednictwem Przewodniczącego Rady.

§ 11

Zmiany w Regulaminie dokonywane są w trybie obowiązującym dla jego uchwalenia.