
fot.depositphotos
INFORMACJA
z dnia 1 czerwca 2020 r.
Prezydenta Miasta Bielska-Białej w sprawie zasad przeprowadzenia naboru uzupełniającego kandydatów na ławników
W związku z pismem Prezesa Sądu Okręgowego w Bielsku-Białej ogłaszam nabór uzupełniający kandydatów na ławników do Sądu Rejonowego w Bielsku-Białej do orzekania z zakresu prawa pracy.
Zasady przeprowadzania wyborów ławników oraz tryb zgłaszania kandydatów na ławników określają przepisy:
- ustawa z dnia 27 lipca 2001r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2019 poz. 52 z późn. zm.) dalej ustawa,
- rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu postępowania z dokumentami złożonymi radom gmin przy zgłaszaniu kandydatów na ławników oraz wzoru karty zgłoszenia (Dz. U. 2011 Nr 121, poz. 693).
Rada Miejska w Bielsku-Białej, w trybie art. 168 ustawy, powinna wybrać 3 (trzech) ławników.
Termin zgłaszania kandydatów upływa 15 lipca 2020 r.
Kto może być ławnikiem?
Art. 158 ustawy określa, że ławnikiem może być wybrany ten, kto:
-
posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich;
-
jest nieskazitelnego charakteru;
-
ukończył 30 lat;
-
jest zatrudniony, prowadzi działalność gospodarczą lub mieszka w miejscu kandydowania co najmniej od roku;
-
nie przekroczył 70 lat;
-
jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika;
-
posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe.
Do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy ławnikiem powinna być wybrana osoba wykazująca szczególną znajomość spraw pracowniczych.
Kto nie może być ławnikiem?
Art. 159 ustawy określa, że ławnikami nie mogą być:
-
osoby zatrudnione w sądach powszechnych i innych sądach oraz w prokuraturze;
-
osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego;
-
funkcjonariusze Policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń;
-
adwokaci i aplikanci adwokaccy;
-
radcy prawni i aplikanci radcowscy;
-
duchowni;
-
żołnierze w czynnej służbie wojskowej;
-
funkcjonariusze Służby Więziennej;
-
radni gminy, powiatu i województwa.
Nie można być ławnikiem jednocześnie w więcej niż jednym sądzie.
Kto może zgłaszać kandydatów na ławników?
Kandydatów na ławników mogą zgłaszać Radzie Miejskiej:
-
prezesi właściwych sądów,
-
stowarzyszenia, inne organizacje społeczne i zawodowe, zarejestrowane na podstawie przepisów prawa, z wyłączeniem partii politycznych,
-
co najmniej pięćdziesięciu obywateli mających czynne prawo wyborcze, zamieszkujących stale na terenie gminy dokonującej wyboru.
Kto ponosi koszty za wymagane dokumenty?
Koszty opłaty za:
-
wydanie informacji z Krajowego Rejestru Karnego oraz aktualnego odpisu
z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpisu lub zaświadczenia z innego właściwego rejestru lub ewidencji ponosi Skarb Państwa*, -
wystawienie zaświadczenia lekarskiego ponosi kandydat na ławnika.
Informacje dodatkowe
- Rada Miejska zasięga od Komendanta Wojewódzkiego Policji informacji o kandydatach na ławników.
- Informacje o kandydacie na ławnika uzyskuje się i sporządza na zasadach określonych dla informacji o kandydacie do objęcia stanowiska sędziowskiego;
- kandydaci przed wyborami podlegają zaopiniowaniu przez Zespół powołany przez Radę Miejską, w szczególności w zakresie spełnienia przez nich wymogów określonych w ustawie;
- zgłoszenia kandydatów, które wpłynęły do Rady Miejskiej po upływie terminu, a także zgłoszenia, które nie spełniają wymagań formalnych, pozostawia się bez dalszego biegu. Przywrócenie terminu do zgłoszenia kandydatów jest niedopuszczalne. Pozostawienie zgłoszenia bez dalszego biegu Rada Miejska stwierdza w drodze uchwały.
Jak zgłosić kandydatów na ławników ?
Zgłoszenia kandydatów na ławników dokonuje się na KARCIE ZGŁOSZENIA, określonej w Rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 czerwca 2011 r. w sprawie sposobu postępowania z dokumentami złożonymi radom gmin przy zgłaszaniu kandydatów na ławników oraz wzoru karty zgłoszenia (Dz.U. Nr 121, poz. 693).
Wzór KARTY ZGŁOSZENIA kandydata na ławnika można:
- pobrać na niniejszej stronie,
- otrzymać w Biurze Rady Miejskiej UM w Bielsku-Białej, plac Ratuszowy 1 (I piętro, p. 48, 52).
Do KARTY ZGŁOSZENIA należy dołączyć dokumenty wymienione w art. 162 § 2- 4 ustawy:
-
Informację z Krajowego Rejestru Karnego dotyczącą zgłaszanej osoby (zapytanie składa się w Sądzie Okręgowym w Bielsku-Białej, ul. Cieszyńska 10, a szczegółowe informacje
w tym zakresie można uzyskać w Punkcie Informacyjnym Krajowego Rejestru Karnego –
nr tel.: 33 4999 400*). -
Oświadczenie kandydata, że nie jest prowadzone przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
-
Oświadczenie kandydata, że nie jest lub nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej, a także, że władza rodzicielska nie została mu ograniczona ani zawieszona.
-
Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wystawione przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisów ustawy o podstawowej opiece zdrowotnej, stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji ławnika.
-
Dwa zdjęcia zgodne z wymogami stosowanymi przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego.
-
Do zgłoszenia kandydata na ławnika dokonanego przez stowarzyszenie, inną organizację społeczną lub zawodową, zarejestrowaną na podstawie przepisów prawa, należy dołączyć aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpis lub zaświadczenie potwierdzające wpis do właściwego rejestru lub ewidencji dotyczącej tej organizacji.
-
Do zgłoszenia kandydata na ławnika dokonanego przez obywateli należy dołączyć listę osób zawierającą:
1) imię (imiona),
2) nazwisko,
3) numer ewidencyjny PESEL,
4) miejsce stałego zamieszkania,
5) własnoręczny podpis
- każdej z pięćdziesięciu osób zgłaszających kandydata.
Obywatele zgłaszający kandydata muszą posiadać czynne prawo wyborcze i zamieszkiwać stale na terenie miasta Bielska-Białej.
Osobą uprawnioną do składania wyjaśnień w sprawie zgłoszenia kandydata na ławnika przez obywateli jest osoba, której nazwisko zostało umieszczone jako pierwsze na liście.
Dokumenty, o których mowa w pkt 1-4, powinny być opatrzone datą nie wcześniejszą niż 30 dni przed dniem zgłoszenia, a dokumenty wymienione w pkt 6 nie wcześniejszą niż trzy miesiące przed dniem zgłoszenia.
Szczegółowych informacji dotyczących naboru kandydatów udzielają pracownicy Biura Rady Miejskiej pod numerami:
Telefony:
(33) 49 71 460 oraz (33) 49 71 456
Prezydent Miasta Bielska-Białej
Jarosław Klimaszewski